Lokalpolitik

Arbetsskor till personal inom vård- och omsorg

Många av dem som jobbar inom vård och omsorg går långa sträckor varje dag, ofta på hårda betonggolv. Man utför även lyft där det underlättar om man står stadigt. Arbetet ställer krav på bra skor som ger det stöd för fötter och kropp som behövs. En bra sko kostar och tyvärr har inte alla möjlighet att lägga stora summor på arbetsskor, de köper istället de skor som är billigast.

Att ha bra skor förebygger belastningsskador, som på sikt kan leda till lidande för personalen och dyra sjukskrivningar. Belastningsskador och ont i knän, höfter, rygg, nacke och axlar beror ofta på att man har fel skor som gör att man både står och går på fel sätt. Stadiga och fotriktiga skor motverkar dessa skador.

Köpings kommuns personal förtjänar skor av god kvalitet så att de kan utföra sitt viktiga arbete utan att riskera att utsättas för olyckor eller belastningsskador på grund av vad de har på fötterna.

Vänsterpartiet Köping föreslår fullmäktige att besluta:

att vård- och omsorgsförvaltningen tillsammans med berörda fackförbund ser över vilka personalgrupper som är i behov av arbetsskor.

att de personalgrupper inom vård- och omsorg som behöver arbetsskor enligt första att-satsen får det, med lämpligt tidsintervall,  på arbetsgivarens bekostnad.