Rikspolitik

Höjd pensionsålder

Jobba tills du stupar, och helst ännu längre!

Torsdagen den 14/12 2017 var en mörk dag för arbetarrörelsen. Det var dagen då Socialdemokraterna och Miljöpartiet tillsammans med allianspartierna (Moderaterna, Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna) bestämde att pensionsåldern ska höjas. I och med det beslutet får du tidigast gå i pension vid 64-års ålder, istället för vid 61 år, som det var tidigare.

Vänsterpartiet, som inte fick vara med i diskussionerna som ledde fram till detta beslut, är mycket kritiska.

Den ena delen av beslutet, som säger att man har rätt att arbeta tills man är 69 år istället för 67 år, har vi inget att säga om.

Den andra delen av beslutet, som säger när man tidigast får ta ut pension, ser vi som ett svek mot alla dem som arbetar inom fysiskt tunga och påfrestande branscher. Industriarbetare, omsorgsarbetare, byggare, städare, brandmän, undersköterskor… Listan kan göras lång.

Människor med hög utbildning som inte har fysiskt krävande jobb klarar sig bättre. De har oftast högre löner, och högre pension. Den höjda pensionsåldern är alltså även ett hårt slag mot jämställdheten.

När kroppen är utsliten så är den det. Vad är då alternativet? Sjukskrivning de sista åren, innan man fyller 64 och kan få en välförtjänt pension? Med en försäkringskassa som har i uppdrag att sänka antalet utbetalningar till sjuka människor, och gång på gång går emot läkares beslut och drar in sjuka människors sjukpenning, så är det inte ett alternativ.

Vi ska göra om arbetsplatserna så att folk orkar jobba längre, säger Pensionsgruppen (gruppen bestående av regering och allians som har fattat beslutet). Det låter ju väldigt bra. Vi behöver verkligen se över arbetsmiljön inom många branscher. I min värld borde denna översyn och förändring göras först, innan man höjer pensionsåldern. Att höja pensionsåldern först är att börja i fel ände.

Detta är ett stort svek mot arbetarrörelsen. Sveket blir desto större när ett parti som påstår sig företräda arbetarrörelsen är med och driver igenom det. Att alliansen vill suga ur varenda uns av ork och produktivitet av oss arbetare är inte lika förvånande. Jobba tills du stupar, sedan slängs du på soptippen och ersätts av nästa arbetare. Jag är inte besviken på alliansen, det här är deras politik. Det här är vad vi kan förvänta oss av dem.

Däremot är jag väldigt besviken på regeringspartierna. Om man företräder arbetarna, är en höjning av pensionsåldern helt fel väg att gå. Då kan man inte längre kalla sig för ett parti som verkar för arbetarna.

Nedan följer en text från Vänsterpartiet på riksnivå:

“Det har länge varit känt att den så kallade Pensiongruppen, där Alliansen, Socialdemokraterna och Miljöpartiet ingår, har velat höja pensionsåldern. På torsdagen lanserade gruppen en ny pensionsöverenskommelse, som bland annat föreslår att pensionsåldern höjs från 61 år till 64 års år. Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt är mycket kritisk till förslaget.
– Idag vaknar många svenskar upp till en ny verklighet. Många som jobbat hårt länge och som känner att de inte kommer att orka fram till 61 år är förlorarna i detta, säger Jonas Sjöstedt.

Jonas Sjöstedt menar att Vänsterpartiet inte är negativa till att människor arbetar länge, men att förslaget inte tar hänsyn till att många inte ens orkar arbeta till 61 år, som är den lägsta pensionsåldern idag. Han är också kritisk till att möjligheten att få garantipension ökar till 66 års ålder.
– Om vi till exempel ser på det största LO-förbundet, Kommunal, så pensioneras dess medlemmar i genomsnitt vid 63 års ålder, det vill säga tidigare än den lägst föreslagna pensionsåldern. Detta riskerar att innebära att hälften av dess medlemmar inte kommer att orka fram till lägsta pensionsåldern.

Han menar att förslaget riskerar att öka ojämlikheten.
– De som drabbas är framför allt kvinnor med låga inkomster. Detta är en ojämlikhet som följer människor genom livet och in i pensionen, avslutar han.”

/Helen Lindblom, styrelsen