Debattartiklar

Fler friskolor i Köping gör inte hela skolan bättre

DEBATTARTIKEL 2011-04-23

Innan vi släppte friskolorna loss hade Sverige en av världens bästa skolor. I nyliberal anda skulle konkurrens höja kvalitén i skolan. Ingenting pekar på att så blivit fallet. Enligt skolverket ökar friskolorna den sociala segregeringen och minskar möjligheterna för de som har det svårast.

För lärarna innebär det fler obehöriga kollegor och lägre löner. Allt i friskolorna är hemligt och du kan inte fritt tala med media och har inget medlarskydd vilket innebär att du inte fritt kan tala eller skriva om förhållandena på skolan utan att riskera din anställning . (Vill Köpings lärare ha det så ?)

För kommunen Köping innebär det ökade kostnader och ingen eller begränsad insyn i verksamheten bl.a. vad gäller kvalité ,men trots det, nästan lika stora skyldigheter för alla elever .. (tex lämnar friskolorna inte ut de nationella proven utan enbart resultaten. Den dag verksamheten läggs ner eller flyttar måste kommunen fixa undervisning utan dröjsmål till eleverna .) För elev och förälder innebär det ett lotteri tjänar friskolan tillräckligt bra eller kan den när som helst lägga ner verksamheten. Vill Köpings föräldrar ha det så ?

För oss skattebetalare innebär det att våra skattepengar hamnar som vinst hos riskkapitalbolag som tar ut vinsten på kanalöarna ,Caymanöarna ,Luxembourg eller andra ställen där inte en enda krona kommer tillbaks för att satsas på en bra skola.( vill vi att våra skattepengar ska användas så ?

För ägarna har det hittills inneburit att de har kunnat skära guld med täljkniv.

Köpings elever är värda världens bästa skola, låt oss kämpa för den i kommunal regi

Stefan Lundborg V

Friskolor

Academedia är Sveriges största friskolekoncern med dotterföretag som IT-gymnasiet, Didaktus, Vittra och Ljud- och Bildskolan. Har tidigare ägts av investmentbolaget Bure, och var sedan börsnoterat. Köptes i somras av det nordiska riskkapitalbolaget EQT, som har sina fonder på skatteparadisön Guernsey.

John Bauer är näst störst på friskoleområdet, med ett flertal gymnasier. Ägs sedan ett par år av det danska riskkapitalbolaget Axcel.

Kunskapsskolan driver grundskolor och gymnasier. Ägs till 70 procent av Peje Emilsson, och till 30 procent av Wallenbergarnas Investor.

Pysslingen är störst inom privata förskolor, driver även grundskolor. Köptes upp sommaren 2009 av det danska riskkapitalbolaget Polaris Private Equity, som tidigare ägde Frösunda.

Baggium driver praktiska gymnasier, men även vårdhem för unga. Ägs av det nordiska riskkapitalbolaget FSN Capital och dess fond FSN Capital III med säte på skatteparadisön Jersey.