Jan Fransson

Namn: Jan Fransson

Ålder: Fyllde 60 år i somras

Bostadsort: Villa på Ryttargatan i Köping

Civilstatus: Gift och har två döttrar.

Jobbar: Folkhögskollärare på Västerås Folkhögskola.

Fritidsintressen: Läsa böcker och tidningar, musik, film, samt umgås med goda vänner över ett glas vin eller mörk rom.

Favoritmusik: Beatles, Runrig, Graham Nash, Led Zeppelin, Jill Johnson, Pere LeMarc, Eros Rammazzotti,  mfl mfl.

Gick med i partiet år: 1990 men var med i ett annat vänsterparti redan 1973.

Varför just V: När K:et som i kommunisterna togs bort i partinamnet 1989 såg jag V som den enda breda politiska kraften att arbeta inom när det gäller tex Solidaritet, Rättvisa, Miljö, Feminism, kommun och landstingspolitik mm.

Brinner för: Internationell solidaritet, utbildningspolitik, jämställdhet mellan män och kvinnor. Kampen för en bättre mijö. Social rättvisa.

Politiska uppdrag just nu: Sammankallande i partiföreningens valberedning. Ledamot i Folkets Hus styrelse/personligt uppdrag.

Framtida önskvärda uppdrag: Inga. Tar politisk pension efter valet 2018 när det gäller uppdrag men inte som aktivist.

Drömmar om Vänsterpartiet Köping: Att vi blir större både valmässigt och medlemsmässigt samt att vi blir aktivare i både det parlamentariska arbetet och i det utomparlamentariska arbetet. Det vill säga mer motioner och anföranden i kommunfullmäktige. Mer fackligt arbete, Hyresgästföreningsarbete, Internationellt arbete, kulturarbete, partiarbete på stan och i bostadsområden. Kampen vinns inte i parlamentet. Blir vi fler orkar vi mer…..