Event

Vänsterpartiet Västmanlands distriktskonferens 2018

Lördagen 2018-03-03 hade Vänsterpartiet i Västmanland sin årskonferens. Konferensen brukar vara i olika kommuner i länet, och den här gången höll vi till i Köping. Därför känns det extra roligt att kunna berätta att distriktets nya ordförande är från Köping. På mötet valdes nämligen vår egna Stefan Lundborg, som bland annat är ordförande i Köpings partiförening, till ny ordförande i distriktsstyrelsen.

Full koncentration och många papper att bläddra i.

På distriktets årskonferens, DÅK, deltar utvalda ombud från alla länets kommuner. Antalet ombud varje kommun får skicka beror på hur många medlemmar föreningen har i just den kommunen. Köping fick skicka 5 ordinarie ombud, samt några ersättare.

Köpings fem ordinarie ombud: Lena Enkvist, Jalal Yosufi, Helen Lindblom, Jan Fransson och Lennart Engman.

Ordförande på konferensen var Cecilia Ronsten, från Vänsterpartiet i Hedemora.

På DÅK:en går man igenom styrelsens verksamhetsberättelse, där styrelsen beskriver vad den har gjort under året som gått. Man går även igenom revisorernas berättelse, ekonomisk berättelse med mera. När det är avklarat går man igenom styrelsens verksamhetsplan, som talar om vad styrelsen har tänkt arbeta med kommande år. Man går också igenom eventuella motioner som har lämnats in.

Helen Lindblom pläderar (talar för) för att Stefan Lundborg ska väljas som ordförande för distriktet.

Det som är mest spännande brukar vara när det är dags för val. Det finns oftast fler personer att välja på, än vad det finns platser. Så var det även den här gången, så det blev väldigt spännande och nervöst innan alla röster var räknade. Extra spännande blev det så klart eftersom vår Stefan Lundborg var nominerad som ordförande för hela distriktet. Han vann omröstningen med god marginal, 18 röster av 29, så då kunde vi från Köping andas ut lite. Vi är både glada och stolta över att vår Stefan blev ordförande.

Insamling av röster pågår. Eftersom bara ordinarie ombud har rösträtt, prickades alla av mot en lista vartefter de lämnade sin röstsedel.

Inför en fullsatt sal genomförde Stefan Lundborg sin första uppgift som ny distriktsordförande, när han tackade mötets ordförande och sekreterare för ett bra genomfört möte.

På konferensen genomfördes flera val. Vi valde både ordinarie ledamöter och ersättare till Vänsterpartiet Västmanlands styrelse, revisorer och valberedning.

Det var inte helt enkelt för den nyvalda distriktsstyrelsen att ställa upp sig för fotografering.

Vänsterpartiet Västmanlands styrelse 2018. Bakre raden: Hanna Ericsson Franzén, Arboga, Stefan Lundborg, Köping, Fredrik Stockhaus, Västerås, Ola Matti Olsson, Surahammar, Hans Jansson, Västerås, Hans Granlund, Fagersta, Nedre raden: Lisa Bäckman, Norberg, Vasiliki Tsouplaki, Västerås, Heidi-Maria Wallinder, Västerås. Saknas på bilden: Lisa Parland, Västerås.

/Helen Lindblom, styrelsen, Vänsterpartiet Köping