Lokalpolitik

Nazist-klotter utanför partilokalen.

På kvällen måndagen den 4/9 vandaliserades väggen utanför vår partilokal av nazister. Samma kväll hade vi styrelsemöte i lokalen. Ingen av oss såg något klotter när vi gick in i lokalen, när vi gick ut fanns det där. Detta får oss att tro att vandaliseringen skedde under pågående styrelsemöte.

Vänsterpartiet kommer alltid att kämpa för alla människors lika värde, oavsett ekonomisk bakgrund, social status, ursprung, sjukdom/handikapp, hetro- bi- eller homosexualitet med mera.

Vänsterpartiet kommer alltid att kämpa mot rasism, nazism, främlingsfientlighet och dem som gör skillnad på folk och folk. Vi backar aldrig på de punkterna, oavsett om någon ritar hakkors på vår lokal eller om någon kastar in gatstenar med rasistiska budskap genom vårt fönster. Vi kommer alltid att fortsätta att kämpa mot de mörka krafter som sprids allt mer och mer i vårt samhälle.

Att ickedemokratiska krafter ger sig på ett politiskt parti och utövar skadegörelse, hot eller våld mot partiet, och särskilt under ett pågående möte, kan ses som ett hot mot vår demokrati, oavsett vilket parti det är som drabbas. Det är mycket allvarligt.

Eftersom någon anser sig ha rätten att vandalisera vår partilokal, och rista in hakkors och texten “sieg heil”, når vi tydligen ut med vårt budskap om alla människors lika värde. Vi når ut så bra att nazisterna/rasisterna inte ser någon annan utväg än att vandalisera. När inte orden räcker till för att argumentera, hittar man andra vägar. Vandalisering, hot och våld. Vem kan argumentera emot människors lika värde?

På sätt och vis är det bra att rasist-svansen visar sitt rätta ansikte. Det kan förhoppningsvis få människor runt omkring att reagera. Vi i Vänsterpartiet reser oss och blir starkare varje gång något sådant här händer. Ingen kan skrämma oss till tystnad.

PS. “Heil” stavas H E I L, inte H E L L.

/Helen Lindblom, styrelsen, Vänsterpartiet Köping